Túl az Óperencián, túl a tengeren, Úszik egy kis svábbogár, tiszta meztelen. Lába sincsen ő neki, csak a víz viszi, Szegény kicsi svábbogár, meg fogsz dögleni.
Oh, vajon mit akart kifejezni a költő eme becses művével? Gyermekeim, mélyedjetek el a sorok közt, és lássatok beléje...
A költő saját kilátástalan helyzetét próbálta meg kiadni magából ebben a műben. A meseszerű kezdés időben és térben eltávolítja az eseményeket a jelentől, ezzel általánosítva a költemény későbbi nagy horderejű mondanivalóját. Mit gondoltok, miért ez a mondókaszerű ritmus, ezek az egyszerű kifejezések? Bizony! A költő a boldog, felhőtlen gyermekkorba vágyik vissza, mikor még a svábbogarak is csak úgy úszkálhattak a tengeren! Akár meztelenül is! Mégsem kellett megdögleniük. Viszont ebben a mai, kegyetlen és sötét világban a lábatlan svábbogaraknak rövid az életük... Ebből következtethetünk arra, hogy a költő retteg a haláltól. Ezt a "szegény" jelző is mutatja. A "tiszta" szó itt a "teljesen" jelzővel egyenértékű, de értelmezhetjük az ártatlanság jelenléteként is. Tehetlenségét a "kicsi", kiszolgáltatottságát pedig a "meztelen" jelző fejezi ki. Sorsa egy tőle független, hatalmas erőre van bízva, melyet jelen esetben a víz jelképez. Ez méreteivel messze eluralkodik a kicsi, magányos svábbogár fölött, aki belenyugodni kényszerül a ténybe, hogy halála elkerülhetetlen. A keserűség hangja szólal meg az utolsó kijelentésben ("meg fogsz dögleni"), mely nem túl költőien mondja ki a végszót. Ez a köznyelvbe való visszatérés tulajdonképpen tudatos, visszahozza az eltévedt gondolatokat a kegyetlen valóságba. |